W miejscach, w których skupiają się, mieszają i wymieniają całe masy ludzi, szczególnie ważne jest zachowanie odpowiedniej higieny. Jako konsumenci dobitnie zdaliśmy sobie z tego sprawę w czasie epidemii , kiedy obostrzenia i wytyczne sanepidu, choć potrzebne i skuteczne, jednocześnie ograniczały nasze funkcjonowanie i utrudniały tak podstawowe czynności, jak spacerowanie czy robienie zakupów. I choć ta wyjątkowa sytuacja wymagała także wprowadzenia wyjątkowych rozwiązań, do których wszyscy musieliśmy się dostosować, to jednak świadomość konieczności stosowania różnych metod prewencyjnych, środków bakteriobójczych oraz atestowanych narzędzi pracy jest silnie zakorzeniona wśród przedsiębiorców i pracowników różnych branży. W jaki sposób dba się o czystość i higienę w hotelach? Na co, jako klienci, powinniśmy zwracać szczególną uwagę podczas pobytu w hotelu nad morzem?
Sprzątanie, dezynfekcja, ozonowanie
Pokój hotelowy to szczególne miejsce, w którym odpoczywamy po dniu pełnym atrakcji. Stanowi substytut domu i dlatego czujemy się w nim swobodnie: drzemiemy w miękkiej pościeli, czasami przechadzamy się po nim boso, bez skrępowania korzystamy z urządzeń sanitarnych. Nie myślimy o tym, jak wiele osób przebywało w tym samym pokoju w ostatnich tygodniach, miesiącach… latach! I słusznie, bo absolutnie nie powinniśmy zawracać sobie tym głowy – to po stronie obiektu leży odpowiedzialność za to, by pokój był czysty, nienagannie przygotowany dla każdego klienta.
Zanim wniesiemy bagaże, rozpakujemy się i pozwolimy, by wciągnął nas wir beztroski i relaksu poświęćmy kilka sekund na obejrzenie urlopowej kwatery. To, że pokój oraz łazienka zostały należycie posprzątane, możemy ocenić już na pierwszy rzut oka, zaraz po przekroczeniu progu. Jeśli czeka na nas świeża i pachnąca pościel, lustra i blaty lśnią, wolne od okruszków czy odcisków palców poprzednich gości, a w kątach i pod łóżkiem nie zalega kurz – możemy być przekonani, że na nasz przyjazd pokój został gruntownie wyczyszczony.
Nie wszystko jednak widać gołym okiem, a zespół pań sprzątających robi znacznie więcej niż tylko wypucowanie wszystkich powierzchni. Praktyką powszechną wśród hotelarzy na długo przed pandemią, a dobrze ugruntowaną na bazie przepisów z lat 2020 – 2022, jest regularna dezynfekcja pokoi oraz innych przestrzeni w obiekcie. Polega ona na stosowaniu preparatów o działaniu wirusobójczym, bakteriobójczym oraz grzybobójczym. W tym celu sięga się po wysoce skuteczne, atestowane preparaty czyszczące, przeznaczone specjalnie dla hotelarzy.
Wysoce skuteczne w walce z drobnoustrojami są także lampy UV, znajdujące częste zastosowanie gabinetach medycznych, rehabilitacyjnych oraz zabiegowych w strefach Wellness i SPA. Wystawienie powierzchni lub też pomieszczenia na działanie promieni UV skutecznie zabija mikroorganizmy, w tym wszelkie szkodliwe dla ludzi mikroby, lecz poszczególne z nich reagują na światło ultrafioletowe w różnym czasie, stąd im dłuższa ekspozycja świetlna, tym lepiej. Tego rodzaju dezynfekcje przeprowadza się w pomieszczeniach, które w określonym czasie (na przykład w godzinach wieczornych )nie są użytkowane, ponieważ działanie lamp UV ma również szkodliwy wpływ na ludzi, nie wolno zatem przebywać w pomieszczeniu, w którym trwa naświetlanie.
Kolejną metodą, którą szerzej zainteresowano się w czasie pandemii, ale w hotelach, resortach i pensjonatach stosowana jest już od dawna, jest ozonowanie. Nie jest wskazane zbyt częste przeprowadzanie tego rodzaju dezynfekcji – producenci sugerują jedną sesję ozonowania co trzy miesiące jako całkowicie wystarczającą częstotliwość. Na czym polega na metoda? Na wykorzystaniu specjalnego urządzenia, służącego do rozpytania aktywnego tlenu, czyli właśnie ozonu, który również jest zabójczy dla mikrofauny. W nadmiernych ilościach nie służy także ludziom, więc ozonowanie, zwane też zadymianiem lub zamgławianiem, należy przeprowadzać, gdy w pomieszczeniu nie ma ludzi ani zwierząt.
Beztroska impreza w hotelu z Aquaparkiem to hasło przyciągające wielu amatorów wygodnego wypoczynku. Jak zadbać o bezpieczeństwo i zdrowie wszystkich bawiących się klientów doskonale wiedzą ci, którzy regularnie korzystają z basenów i pływalni: powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest oczyszczanie basenowej wody z wykorzystaniem preparatów chemicznych na bazie chloru. Dodatkowo baseny i Aquaparki stosują filtry, które na bieżąco oczyszczają wodę.
Jeśli ktokolwiek w czasie pandemii nabawił się obsesji na punkcie czystości, to mamy nadzieje, że rozwialiśmy wszelkie obawy – sprawa czystości i dezynfekcji była, jest i będzie priorytetem, aby móc zapewnić wszystkim turystom bezpieczny wypoczynek w hotelu nad morzem, czy też w górach.